خانه / بازاريابی / اصول و فنون مذاکره / مودبانه ” نه” بگوییم تا در کسب‌و‌کارمان انسان موفق‌تری باشیم
مودبانه ” نه” بگوییم تا در کسب‌و‌کارمان انسان موفق‌تری باشیم

مودبانه ” نه” بگوییم تا در کسب‌و‌کارمان انسان موفق‌تری باشیم

پیشنهاد از طریق پیامک

اندیشه های ما ، آری و نه گفتن های ما ، و اما و اگر گفتن های ما ، همه با همان ضرورتی از درون ما رشد می کنند که میوه از دل درخت ، به هم مر بوط و با هم خویشاوندند ، و همه از یک اراده، یک وضع جسمانی، یک خاک ، و یک خورشید نشان دارند” . فریدریش نیچه
قاطع بودن به معنای توانایی در مطرح کردن خواسته‌ها و مهارت نه گفتن به ناخواسته‌ها است و ارتباط تنگاتنگی با موفقیت دارد. به نظر میرسد که راضی نگه داشتن تمام کسانی که در اطراف ما هستند تقریبا غیرممکن است ضمن اینکه وظیفه نداریم برای رضایت دیگران بیش از توان خود مسئولیت بپذیریم. درواقع،  افراد بسیار موفق می‌دانند که توجه خود را در کجا متمرکز کنند. بنابراین اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، باید بتوانید به بسیاری از افراد و مسائل ” نه” بگویید.
هنگامی که ما درمورد افراد موفق فکر می‌کنیم، در حالت کلی به کارهایی که انجام داده‌اند و دستاوردهایی که داشته‌اند فکر می‌کنم، مثلا تاسیس شرکتهای بزرگ، طراحی محصولات فوق‌العاده و غیره. اما حقیقت این است که پشت هر دستاورد قابل‌توجهی یک لیست طولانی از چیزهایی وجود دارد که آنها انجام نداده‌اند.
هیچ کدام از ما زمان بی‌نهایت نداریم و افرادی که بسیار موفقند خیلی زود متوجه می‌شوند که انجام کارهای مهم گاهی اوقات به معنای ” نه” گفتن است.
دانستن اینکه شما نیاز به گفتن ” نه” دارید تنها نیمی از نبرد است و بهترین کار این است که آن را مؤدبانه و بدون اینکه پلها را پشت سر خود خراب کنید، انجام دهید. در اینجا چهار مهارت ” نه” گفتن را در غالب چهار مرحله برای شما تشریح می‌کنیم:
۱٫    واقعا گوش دهیم.
اگر کسی کاری یا چیزی را از شما می‌خواهد مطمئنا به دلایلی برایش اهمیت دارد که چنین درخواستی می‌کند. ، شما باید عمق مسئله را و اینکه چرا چنین چیزی برایش اهمیت دارد را دریابید. تلاش برای درک دلیل درخواست افراد به شما نشان خواهد داد که این مسئله چقدر اهمیت دارد تا انرژی صرف آن کنید.
حتی اگر می‌خواهید که به افراد ” نه” بگویید، با احترام و برای نشان دادن حسن نیت به حرفهای آنها گوش کنید.

۲٫    اولویتها را بدانیم.
هنگامی که درخواست افراد را شنیدید، باید هوشمندانه پاسخ دهید. برای انجام این کار، باید حس و درک خوب و کاملی از هدف خود و آنچه که در آن زمان در حال تلاش برای دستیابی به آن هستید، داشته باشید. سپس می‌توانید بسنجید که آیا ” بله”  گفتن به آن درخواست به شما در رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد یا مانع آن خواهد شد.
می‌توانیم این روش را ” اول هدف” بنامیم. در این روش شما باید اول اهداف و چشم‌اندازهای خود را تعریف کنید، زیرا اگر هدف و چشم‌انداز نداشته باشید، درک اینکه چه درخواستهایی با اهدافتان همسو است، مشکل می‌شود. بعلاوه چنانچه انجام کاری  مورد علاقه ما نباشد، باید از انجام آن صرف‌نظر کرده و به راحتی  به طرف مقابل بگوییم که در خصوص درخواست ایشان فکر خواهیم کرد و به آن پاسخ خواهیم داد.

۳٫    سریع و راسخ عمل کنیم.
وقت خودتان و دیگران را تلف نکنید. شما باید به درخواستها بلافاصله پس از مطرح شدن، پاسخ دهید. زیرا شما نمی‌توانید دائما با آنها ملاقات کنید و آنها نیز نمی‌خواهند که منتظر بمانند. اما باید مراقب باشید که شتابزده و اشتباه نیز عمل نکنید. بهترین برخورد این خواهد بود که به آنها بگویید که درخواستشان را دریافت کرده‌اید و به زودی با آنها تماس خواهید گرفت.

۴٫    دلایل خود را برای آنها توضیح دهیم.
با وجود دادن پاسخ ” نه”، به منظور حفظ روابط، چرایی و منطق رد کردن درخواستشان را توضیح دهید. توضیح دادن چرایی، هضم آن را برای افراد درخواست‌کننده آسانتر می‌کند، در هنگام ” نه” گفتن به افراد بهتر است که کمی بیشتر مؤدب باشیم تا کار به دلخوری نکشد. کلید مودبانه نه گفتن به یک تقاضا، اعتماد و استحکام در کلام و رفتار است که با تمرین حاصل می‌شود.

 

درباره siavash

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

رفتن به بالا